ԱՄՆ-ի նախագահ Ջո Բայդենը հայտարարել է, որ դուրս կգա նախագահական ընտրապայքարից, եթե բժիշկները պարզեն, որ ինքն առողջական խնդիրներ ունի։ «Անկեղծ ասած, ես կարծում եմ, որ միակ բանը, որ տարիքը բերում է, իմաստությունն է»,- հավելել է Բայդենը։ Ավելի վաղ նա ասել էր, որ կհրաժարվի նախընտրական մրցապայքարից միայն այն դեպքում, եթե Աստված իրեն ասի դա անել։               
 

«ՍՊԻՏԱԿ ԾԱՂԻԿԻ» ԹԱՏԵՐԱՊԱՏՈՒՄԸ

«ՍՊԻՏԱԿ ԾԱՂԻԿԻ» ԹԱՏԵՐԱՊԱՏՈՒՄԸ
29.11.2011 | 00:00

Խորհրդահայ առաջին ժողովրդական արտիստուհին` ՀԱՍՄԻԿԸ (1878-1947 թթ.), սերունդներին ծանոթ է հայկական կինոյի սկզբնավորման շրջանում (1925-1944 թթ.) էկրանավորած մեկուկես տասնյակ էպիզոդիկ, բայց զարմանալիորեն ավարտուն դերակտավներով. Մարիամ («Նամուս»), Նեկտար («Ղուլը»), Շուշան («Չար ոգի»), Դեդի («Գիքոր»), Ագյուլ («Զանգեզուր»), Շուշան («Պեպո») և այլ տանջահար ու չարքաշ աշխատավոր մայրեր` հայ կնոջ կենսահաստատ էությունը գեղարվեստորեն հավերժացնող կերպարներ: Մինչդեռ շատ ավելի ընդգրկուն է ՀԱՍՄԻԿ ՀԱԿՈԲՅԱՆԻ (ԹԱԳՈՒՀԻ ԱԲՐԱՀԱՄՅԱՆԻ) ստեղծագործական ժառանգությունը, համեստ հաղթադափնիներով զարդարուն: Թատերարարման տատասկոտ ճամփին, որ 43 բազմաբարդ տարիներ ձգվել է ծննդավայր Հին Նախիջևանից դեպի Թիֆլիս, ապա Երևան ու Ալեքսանդրապոլ, Մեծ Ղարաքիլիսա ու Ախալքալաք, Կարս ու Դոնի-Ռոստով, Դիլիջան ու Բաթում, Մոսկվա ու հայկական գաղթօջախներ, շուրջ 300 տարազգի կանանց դերապատկերներ են սփռված: Իր հողեղեն առողջ ու ազնիվ, անչար ու խորունկ իմաստնությամբ և մարդակերտման բնատուր տաղանդով մեր առաջին պետթատրոնի զորեղ հիմնասյուներից մեկն է Հասմիկը` մայրական ապրումների ամենախոր թարգմանն ու արտահայտիչը խորհրդահայ բեմում:

«ՄՈՒԽՍԻ ՆԱԶԱՐԻ ԽԱՐՍ ԹԱՏՐՈ՞Ն ՊԻՏԻ ԽԱՂԱ»
Քաղաքակրթության մայրուղուց մեկուսի ծվարած արևելյան փոքրիկ գավառական քաղաքում` Նախիջևանում, մարդիկ զբաղվում էին մանր առևտրով կամ արհեստներով: Ոչ ոք չէր կարող երևակայել, որ խանութպան Ստեփանոս Աբրահամյանի ու Մարիամի փայլուն աչքերով, ոսկեգանգուր դուստրը` գեղեցկուհի Թագուհին, երբևէ կոտնահարի իրենց նահապետական խիստ վարքուբարքը և կյանքն անմնացորդ կնվիրաբերի Թատրոն տաճարի սպասավորությանը: Ճիշտ է, տեղի երկդասյան ծխական դպրոցում սովորելիս մեծ հրճվանքով մասնակցում էր ուսուցիչների կազմակերպած ներկայացումներին, բայց արտառոց էր թվում թատերակրթություն ստանալու նրա ցանկությունը նույնիսկ:
Տղայական չարաճճիություններով լի էր «կրակի կտոր» աղջնակի մանկությունը, ով, վաղ զրկվելով հորից, ապավինել էր գորովագութ հորեղբոր խնամքին: Առաջին «լուրջ» բեմելը Ստեփանոս և Ալմա Սաֆրազյանների կողմից երբեմն-երբեմն իրենց քաղաքում կազմակերպվող ներկայացումներից մեկում էր` քրդի տղայի փոքրիկ դերով: Հարկավոր ցուցումներով իր ռեժիսորական խնդիրը կատարելուց հետո հապաղել էր բեմում` սիրելի հորեղբոր ու դահլիճի տպավորությունը ճշգրտելու միտումով: Անփորձությամբ զավեշտի էր փոխել ավազակներից սպանված մոր համար արտասվող տղայի վշտի հաջող մարմնավորումը, սակայն անասելի սրվել էր հախուռն խանդավառությունը թատրոնով: «Բեմի վրա եղած ժամանակ միայն քո դերով պետք է ապրես և ենթադրես, թե դահլիճում մարդ չկա»,- մտապահել էր պարոն Սաֆրազյանի մասնագիտական առաջին դասը: Նրա ընտրությամբ էլի մի քանի տղաների փոքր դերեր էր կատարել մինչ Շուշանիկինը (Հակոբ Կարենյանի համանուն ողբերգությունում):
Երկրպագուների համառ սիրահետումներից ապահովագրելու փութաջանությամբ, 14-ը դեռ չբոլորած Թագուհուն ամուսնացնում են իրենից տարիքով անհամեմատ մեծ թիֆլիսաբնակ համերկրացու` վաճառական Հարություն Հակոբյանի հետ: Կովկասի մշակութային Մեքքա- Թիֆլիսում բնակություն հաստատելու երանելի հեռանկարի կենսախինդ հույսը շուտով մարում է, երբ մանկամարդ աղջնակը, տեղի սովորույթի համաձայն, ստիպված է լինում միառժամանակ ապրել ամուսնու հայրական տանը: Հայկական Կաբանիխա-սկեսրոջ սաստող մի խոսքով հրաժարվում է ընկերուհիներից: Հոգեկան ակնկալվող ջերմությունը չի գտնում ծնողների համեմատ բարեկիրթ, բայց սառնասիրտ ամուսնու վերաբերմունքի մեջ: Երբ սիրելի ուսուցիչն առաջարկում է նոր հարսնացած իր սանուհուն մասնակցել հերթական ներկայացմանը, աներևակայելի իրարանցում է տեղի ունենում Հակոբյանների ընտանիքում. «Մուխսի Նազարի խարս թատրո՞ն պիտի խաղա»: Առերևույթ լուռումունջ, համակերպված Թագուհին սփոփվում է` իր սենյակում հաճախ փակվելով ու շալն ուսերին գցած ծանոթ պիեսներից մենախոսություններ արտասանելով: Մոլի հավատացյալ ու դաժան սկեսուրը, նկատելով հարսի տարօրինակ առանձնացումները, անքթիթ հետևում է դռան արանքից ու «ախտորոշում». «Գժվիր է մեր խարս»:

ԹԱՏՐՈ՞Ն, ԹԵ՞ ԿՈՒՍԱՆՈՑ

Հնադավան ամուսինը Թիֆլիսում էլ մերժում է կնոջ մուտքը թատերական ասպարեզ: Երբեմն նրա հետ լինելով թատրոնում` Թագուհին հրապուրվում է Հովհաննես Աբելյանի, Սիրանույշի, Իսահակ Ալիխանյանի, Զաբելի ու Վարդուհու խաղով, տոչորվում բեմելի կարոտով: Անհուսությունից իսպառ կորցնում է հոգու զվարթությունը: Թոքախտավոր ամուսնու համրիչի միալար ձայնի ճնշման տակ տարուբերվում է` «թատրո՞ն, թե՞ կուսանոց»: 12-ամյա թախանձագին մաքառումից հետո, երբ արդեն 4 երեխաների մայր էր, նրան յուրովի երկրպագող խստաբարո ամուսինը դժկամությամբ թույլ է տալիս, որ հանդես գա Ժողովարանի կիսասիրողական խմբի ներկայացումներում, բացառապես ծեր կանանց դերերով: 1904-ի սեպտեմբերն էր, երբ Սաթենիկ Չմշկյանի, Գևորգ Տեր-Դավթյանի, Գեդեոն Միրաղյանի և Գաբրիել Սունդուկյանի հետ ծանոթացավ վերջինիս «Քանդած օջախ»-ի դերաբաշխմանը: Քալիի դերով անդրանիկ բեմելից դժգոհ մնալով` քաջալերվեց իր խորունկ զգացմունքայնությունից տպավորված Աբելյանի հրավերով Արտիստական թատրոն և Սունդուկյանի գնահատականով. «Քալի չես, բայց շնորհք ունես ու պիտի շարունակես խաղալ»:
Երբ Ալեքսանդր Աբելյանի «Մարվող ճրագներ»-ում կատարած մոր դերի մասին ջերմ արտահայտվեց մամուլը, ամուսինն էլ հրճվեց: Թռիչքի թևեր ստացած Թագուհին համարձակվեց ծածուկ շեղվել նախապայմանից ու Սունդուկյանի օգնությամբ (թիֆլիսահայ բարբառին էր ընտելանում, Կեկելի երգի մեղեդին յուրացնում) «Պեպո»-ում այնպես փայլեց, որ դրամատուրգը (նկատի առնելով նաև Օլգա Գուլազյանին, ում հետ հաճախ են փոխնիփոխ հանդես եկել նույն դերերում` առանց ընդօրինակելու կամ կրկնելու միմյանց) հպարտությամբ հայտարարեց. «Իմ պիեսները խաղացող մի նոր սերունդ է առաջ գալիս»։ Անակնկալի եկած խստաբարո ամուսինը սպառնաց փակել թատրոնի ճամփան, և Թագուհին հրաժարվեց երիտասարդ կանանց դերերից ամուսնու վաղահաս վախճանից հետո անգամ:
Մանկամարդ որբևայրին, 4 զավակների խնամքի լուծը վտիտ ուսերին, ընդունում է Հովհաննես Աբելյանի առաջարկը: Հիմա էլ ամուսնու հարազատներն են փորձում ամեն գնով խզել հարսի կապը թատրոնի հետ, խճճում են պարտամուրհակներում ու թալանում, արգելում են կրել իրենց ազգանունը: Աբելյանն «Աստղիկ» է կամենում մկրտել շնորհառատ գեղեցկուհուն, բայց Թագուհին գերադասում է «Հասմիկ»-ը: Եվ 1906-ի նոյեմբերի 27-ին նորընծա դերասանուհին առաջին անգամ պրոֆեսիոնալ բեմ է բարձրանում Սիրանույշի խաղընկերությամբ (Ե. Վլադիմիրովա, «Իրավազուրկ կինը» - Ստրելսկայա): Անսալով Աբելյանի հորդորներին («Դերասանը պետք է բոլոր դերերն էլ խաղա, մինչև որ իրեն գտնի»)` սկսում է նաև երիտասարդ կանանց մարմնավորել, մանավանդ որ, Կեկելի հաջողությամբ ոգեշնչված Սունդուկյանը հատուկ «Սպիտակ ծաղիկի» համար Նատո («Սեր և ազատություն») էր գրչակերտել: Հասմիկին իր «գյուտը» համարող Շիրվանզադեն էլ նրա նկարագրին հարիր հերոսուհիներով էր (Երանուհի, Ռոզալիա ու Մարգարիտ - «Պատվի համար», Նունուֆար, Օվսաննա, Նոյեմզար - «Ավերակների վրա», Մարիամ, Շպպանիկ, Սուսան - «Նամուս», Նազանի, Անահիտ, Եղիսաբեթ - «Կործանվածը» և այլն) իր դրամաները հարստացնում: ժամանակի ընթացքում մոտ 3 տասնյակ բարի ու չար, երիտասարդ ու տարեց կանանց կերպավորումներից կոթողային արժեք ստացան մեկի` Շուշանն ու Խամփերին («Պեպո», «Խաթաբալա»), մյուսի` Շպպանիկն ու Զառնիշանը («Նամուս», «Չար ոգի»), որոնք հարյուրից ավելի անգամ խաղարկվելիս էլ նորովի կենդանացվեցին:

«ՍՈՎՈՐԱԿԱՆ ԿԱՎԻՑ ԹՐԾՎԱԾ ՀՈՅԱՇԵՆ ԿԵՐՊԱՐՆԵՐ»
Բեմի պապակը հագեցնելու մղումով Հասմիկը Արտիստական թատրոնին զուգահեռ շարունակում է հանդես գալ Թիֆլիսի ժողովարանի կիսասիրողական թատերախմբում, ապա Զուբալովի անվան ժողովրդական տան ու Հավլաբարի հայկական թատերախմբերում: 1907-ին առաջին հյուրախաղերն է ունենում Ալեքսանդրապոլում: 1910-ին «կրակի կտոր» Թագուհին ծննդավայրում խաղում է Շուշան և Էփեմիա` «Պեպո»-ի միևնույն ներկայացման մեջ: Արհամարհելով հարազատների ու ազգականների անզիջում հալածանքները` ամենուր իր զուլալ արվեստի մտերմացնող ու մաքրագործող ինքնաբուխ զորությունն է տարածում ու հաստատում: Ինքնակրթության ժամանակ ու միջոցներ, ստեղծագործական ներուժը հետևողականորեն կողմնորոշող գեղագետ դերուսույց չունենալով` խաղարկման հախուռն տարերքին բավարարություն է տալիս տարաբնակ թատերասերների մեկտեղմամբ կայացրած բազմակի ներկայացումներով: Թատերական բարենպաստ միջավայրում գլխավոր ուղեցույցը ժողովրդական ռեալիստական թատրոնի խաղի սկզբունքներն էին` բնականություն, պարզ ու հստակ խոսակցական ելևէջումներ, տիպականացման կենսական հավաստիություն, հումորի, կենցաղի ու կոլորիտի զգացողություն: Ոչ միայն հայ, այլև ռուս դասական ու ժամանակակից տասնյակ կանանց հոգեկերտվածքն է զարմանալի հավաստիությամբ ու թանձրությամբ մարմնավորել Հասմիկը: Անգերազանցելի է եղել նահապետականության բարքերի ու տիպերի խորագիտությամբ քանդակված Կաբանիխան (Օստրովսկի` «Ամպրոպ»):
Մինչև 1919-ը անընդմեջ աշխատելով Արտիստականում` շրջագայում է հայաշատ վայրերում, հասարակ ժողովրդին հոգեհարազատ գույներով մատուցում Սունդուկյան ու Բրանդոն, Ցագարելի ու Սուխովո-Կոբիլին, Հաուպտման ու Սարդու, Րաֆֆի ու Նայդյոնով, Շանթ ու Շեքսպիր… Զրկանքներով ու դառնաղի կորուստներով (2 տարում 2 զավակներին կորցրեց` Արթուրին ու Մարիամին) առլեցուն նրա կյանքի գերագույն իմաստն ու նպատակը հասարակ ժողովրդին Թատրոն տաճարում ազնիվ սպասավորությամբ հոգեպես հարստացնելն ու գոտեպնդելն է եղել: Միակ սպեղանին` պատասխան մեծ սերը: Չիբուխլուում դեռ որոտում էին թնդանոթները, երբ իր կազմակերպած առաջին խորհրդային ինքնագործ խմբով (1920 թ.) ներկայացումներ էր խաղում Դիլիջանում ու նրա շրջակա գյուղերում: Չխնայելով քայքայվող առողջությունը` Թիֆլիսից փոխադրվում է Երևան, մասնակցում Հայաստանի առաջին պետական թատրոնի, ապա կինոյի հիմնադրման աշխատանքներին: Արդեն «Որոնումների թատրոնում» բեմ էր բարձրացրել հոլանդուհի Կնիրտյեի զգայացունց ողբերգությունը (Հ. Հեյերմանս, «Հույսի» կործանումը»), որը ֆանտասմագորիկ, հեքիաթային Վիտտիխենի (Գ. Հաուպտման, «Ջրասույզ զանգը») հետբեմական աննախադեպ երկար կյանք ունեցավ` հռչակելով Հասմիկին նաև որպես «եվրոպական արդի դասական խաղացանկի լավագույն մարմնավորող»: Նախահեղափոխական շրջանի հայտնի ավանդական դերերին զուգահեռ հասուն վարպետության նոր արտահայտություններ է ցոլացնում մայր բեմում գեղագետ-ռեժիսորներ Լևոն Քալանթարի, Արշակ Բուրջալյանի, Արմեն Գուլակյանի, Տիգրան Շամիրխանյանի և տաղանդավոր արվեստակիցների նախանձելի հավաքականության համաստեղծագործությամբ. մայրապետ Մելանյա, Վասսա Բորիսովնա (Գորկի. «Եգոր Բուլիչովը և ուրիշները», «Վասսա Ժելեզնովա»), Լյուբով Յարովայա (Կ. Տրենյովի համանուն պիեսում), ՈՒստիան (Դ. Դեմիրճյան, «Քաջ Նազար»), Մարիա Տարասովնա (Ալ. Կոռնեյչուկ, «Պլատոն Կրեչետ») և այլն: Շարունակական հյուրախաղերով Հասմիկի նրբին բեմարվեստին հաղորդակցվում են Մոսկվայում ու Թավրիզում: Համաժողովրդական սեր վայելող արտիստուհին նաև ակտիվ հասարակական կյանքով է ապրում. 1931-38 թթ. անդամակցում է Երևանի քաղխորհրդին, ապա ընտրվում ՀԽՍՀ Գերագույն սովետի դեպուտատ, ընդգրկվում նախագահության կազմում: Մեծարանքն ու գործունեության բարձր գնահատականները չեն ուշանում: 1927-ին` ՀԽՍՀ վաստակավոր, 33-ին` ժողովրդական արտիստուհու կոչման է արժանացվում, 36-ին` Աշխատանքային հերոսի: Մեծ Հայրենականի տարիներին պարբերաբար հանդես է գալիս զորամասերում ու հոսպիտալներում: 1945-ին պարգևատրվում է «Աշխատանքային կարմիր դրոշի» շքանշանով: Թատրոնում համալրում է «մայրական պատկերասրահը»` մի նոր լուծում գտնելով Արմեն Գուլակյանի Աննայի («Արշալույսին») համար: Գուցե դրանով էր նաև պայմանավորված այս կերպարի երկարակեցությունը. 150 անգամ է խաղացել: Նրա արտիստական նկարագրի ներշնչանքով շատ պիեսներ գրվեցին: Վերջինը Մելիք Քոչարյանի «Հարազատ մարդիկ» (Աննա Արտեմովնան), որ գրվել էր նրա իսկ առաջարկով, Կարել Չապեկի «Մայրը» դրամայի անմիջական տպավորությամբ, Հասմիկի «կարապի երգը» եղավ: 1947-ի մարտի 22-ի առաջնախաղից հետո Հասմիկը ստիպված էր կրկին «Արզնի» առողջարան մեկնել օգոստոսին, բայց վերահաս մահը չխնայեց Հայաստանի ամենաժողովրդական դերասանուհուն:
Աննկատ չի մնացել Հասմիկի որևէ դերակատարում: Բազմաթիվ արձագանքներ կան ժամանակի մամուլում, տպագրված հուշեր: Բայց, որքան էլ տարօրինակ թվա, ըստ արժանվույն չեն գնահատվել ու լիովին կիրառվել նրա դրամատիկ ու կատակերգական կերպավորման անպարփակ կարողությունները: Չի բացահայտվել նրա կերպապնակի գաղտնարանը: Մինչդեռ մի կարգին կրթություն չստացած, օտար լեզուներից, համաշխարհային մշակույթի գանձերից ու տարատեսակ «իզմ»երից գրեթե անտեղյակ այս մեծ արտիստուհին կատարողական արվեստի բացառիկ դասագրքի հսկայածավալ նյութ է ամբարել իր բեղուն փորձառությամբ, «բնությունից իրեն պարգևված սովորական կավից թրծված հոյաշեն կերպարներով»: Անձնական արխիվում պահպանվել է խաղացած դերերի մոտ 20 տեքստ (ամենահինը Ցագարելու «Խանումա»-ինն է, 1908-ից քանիցս Թիֆլիսում, Դիլիջանում, Մեծ Ղարաքիլիսայում, Կարսում ու Երևանում խաղացված)` երկարատև, մանրամշակ պարապմունքների հետքերով, որոնք մինչ օրս կարոտ են մնում լրջմիտ ուսումնասիրության:
Հասմիկի բեմարվեստի առանձնահատկությունների իմաստավորված յուրացումը ազգային կատարողական դպրոցի ինքնատիպության պահպանման ու զարգացման տեսակետից նույնքան կարևոր է, որքան, ասենք, Շարա Տալյանի երգարվեստինը:
Նվարդ ԱՍԱՏՐՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2791

Մեկնաբանություններ